20 april 2011

Snygga ägg

Ja, jag tänkte slå på stort och ha ägg på påskbordet! Vill man ha snygga ägg kan man färga dem så här:


1. FÄRGA MED LÖK: Samla lökskalen någon dag i förväg så blir det bäst resultat, ju fler skal desto djupare färg. Koka lökskalen i 10 minuter. Använd sedan det färgade vattnet att koka äggen i.
2. FÄRGA MED RÖDBETA: Koka skalade rödbetor i 10 minuter. Använd det röda kokvattnet till äggkoket.
3. FÄRGA MED GURKMEJA: Tillsätt gurkmeja till vattnet och koka äggen häri.
(recept.nu)

Jag brukar koka mina ägg i en kastrull ~ 6 min (från kallt vatten. Alltså, lägger i dem i kallt vatten och sen 6 min från att det börjar koka. Inte 6 minuter från att du lägger dem i kallt vatten. Det gjorde jag en gång. Blev inte bra.)

Tack & Hej!
Ingela


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar - den gör oss så glada!