8 maj 2011

Himmelsk Paj!

Den är fantastiska pajen blev jag bjuden på för någon helg sedan. Jösses vad god den var!
Jag har inte gjort den själv så jag kan inte svara på om den är lätt eller svår att baka - men oavsett är den Himmelsk att äta!!

Tillagning

6-8 bitar

Pajdeg
2 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
100 g smör eller margarin

Blanda vetemjöl och vaniljsocker. Dela fettet i mindre bitar och blanda ned i mjölblandningen. Arbeta ihop till en deg. Låt gärna degen vila i kylskåp ett tag så att den blir lättare att kavla ut. Denna pajdeg passar till en form som är ca 20-24 cm i diameter. Förgrädda pajskalet på 200 grader i 10-12 min.

Rabarberkompott
ca 300 g rabarber, skalad och hackad i mindre bitar
knappt 1 dl socker

Under tiden som pajdegen vilar kan denna röra göras. Lägg rabarber och socker i en kastrull och låt sjuda på svag eller medelvärme tills rabarbern har mjuknat och en röra bildats!

Maräng
3 äggvitor
1 dl socker

Vispa äggvitorna till ett vitt hårt skum. Vänd ned sockret och vispa allt 4-5 minuter till.

När pajskalet är färdiggräddat hälls rabarberröran i och marängen breds ut ovanpå så att det täcker. Grädda ytterligare 10-15 min så att marängen får en fin gyllene färg! Servera gärna lite ljummen med vispad grädde
!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar - den gör oss så glada!